Találd meg velünk a számodra legmegfelelőbb továbbtanulási úticélt!:
Egyetemek keresése
1.
2.
3.

Élménybeszámoló: Turjányi Krisztián

„Az egész iskolának van egy "kampusz" életérzése, mintha egy külön városba érkezne az ember. Többek között megtalálható itt egy őskorral foglalkozó múzeum, vadonatúj, medencés sportközpont, 4 emeletes könyvtár, zöldséges, különböző gyorséttermek, több, otthon is ismert élelmiszerbolt, utazási iroda, két kocsma biliárd asztallal, sportpályák, illetve szombatonként az egyik rendezvény terem szórakozóhelyként is működik, egyszóval minden elérhető. “

Mikor mentél ki? Milyen szakon tanulsz?

2017 szeptemberében érkeztem Birminghambe, jelenleg a szakdolgozatomon dolgozok az Advanced Mechanical Engineering mesterszakon.


Miért döntöttél Anglia és azon belül a University of Birmingham mellett?

A Műegyetemen töltött 3,5 éves alapképzés után szerettem volna a leghatékonyabban tölteni a mesterképzésen eltöltött időt, illetve fontos volt, hogy a tandíj finanszírozása is megvalósítható legyen a garantált minőség mellett. Így jött szóba Anglia, ahol egyrészt egy éves a képzés, szemben az Európában megszokott két éves kurzusokkal, másrészt az angol kormány lehetővé teszi az Európából érkező diákok oktatását egy kedvezményes diákhitel keretében. Az egyetem kiválasztásánál szempont volt egyrészt, hogy a tandíj összegét fedezze a kormány által nyújtott hitel, másrészt az iskola híre, elhelyezkedése, illetve a tanterv. Angliában szerencsére sok lehetőség közül lehetett választani a mérnök szakra készülőknek és ezekre sok esetben a pénzügyi szakok feléért be lehet már iratkozni, ezért az állami hitel az általam kinézett egyetemekre elegendő volt. A University of Birmingham Angliában a Warwick Egyetem után kiemelt elismertséggel rendelkezik mérnöki oktatását tekintve. Birminghamet régebben Európa ipari központjaként is emlegették, ez természetesen nem azt jelenti, hogy gyárak helyezkednek el a belváros közepén, viszont gépészmérnökként, köszönhetően a centrális elhelyezkedésének is, rengeteg lehetőség adott elhelyezkedni Birminghamben és a környező városokban elhelyezkedő vállalatok egyikénél. Ez is fontos szempont volt, hiszen mindenképp szerettem volna kamatoztatni az otthon és itt megszerzett tudásom a diploma megszerzése után. A magyarországi alapképzésen Gyártástechnológia szakirányt végeztem, amit bár kedveltem, szerettem volna kiegészíteni hasonló, de változatosabb tematikát lefedő mesterszakkal, hogy teljesebb képet kapjak a mérnöki szakma kihívásairól. A választott szakom ezt teljes mértékben teljesítette, a tantárgyak majdnem teljesen szabadon választhatók voltak és tervezés, gyártás, fejlesztéstől a szimulációs tantárgyakig szabadon tervezhettem meg az órarendem. Én végül a gyártás fővonal mellé tervezéssel, szimulációval, robotikával és project management-tel foglalkozó tárgyakat választottam.

Milyen körülmények között jutottál ki?

Mindenképpen szerettem volna mesterképzést végezni, viszont tudtam, hogy valami merőben újba is akartam vágni az alapképzés után, ami utána egy új szintre emelheti a karrierem. Az IEC-vel először 1,5 évvel a mesterképzés előtt találkoztam a műegyetemi állásbörzén, ahol betekintést biztosítottak nekem a lehetőségeimre. Annyira megtetszett az ötlet, hogy egy alapos átgondolás után októberben fel is kerestem őket, hogy minden részletet megtudjak. 2017 januárjában végeztem az alapképzéssel és onnantól munkám mellett csak arra fókuszáltam, hogy minden papírom meglegyen. A márciusi jelentkezés után meg is kaptam az előzetes felvételt, ez a júniusi nyelvvizsga beküldése után hivatalossá is vált. Az IEC-vel a kommunikáció folyamatos volt, így teljesen gördülékenyen haladt minden, bármiféle fennakadás nélkül fel is vettek az általam kiszemelt egyetemre.

Milyen az élet a kampuszon?

A magyar oktatás végigjárása után teljesen váratlanul ért a kinti kampuszon tapasztalt élet. Leginkább az amerikai filmekben látottakhoz tudnám hasonlítani. Az egész iskolának van egy ’kampusz’ életérzése, mintha egy külön városba érkezne az ember. Többek között megtalálható egy őskorral foglalkozó múzeum, vadonatúj, medencés sportközpont, 4 emeletes könyvtár, zöldséges, különböző gyorséttermek, több, otthon is ismert élelmiszerbolt, utazási iroda, két kocsma biliárd asztallal, sportpályák, illetve szombatonként az egyik rendezvény terem szórakozóhelyként is működik, egyszóval minden elérhető. Az iskola nagyságának köszönhetően ezek többsége ki is van használva, így nagy nyüzsgés van, bárhova is megy az ember. Az egész egyetem a 100 méter magas ’Old Joe’ néven ismert óratorony köré rendezkedett be, amit olyan parkosított terület vesz körbe, ahova a diákok előszeretettel ülnek ki beszélgetni, gitározni, kávézni. A legjobb az egészben, hogy ez a nyüzsgő élet nem csak a hétköznapokra, de a hétvégékre is értendő, ilyen egyetemi életet otthon nem tapasztaltam.

Miben nyújtott segítséget neked IEC Tanácsadód?

Az IEC mint hivatalos képviselője az egyetemnek rengeteg segítséget nyújtott a jelentkezés előtt, alatt is. Segítettek megtalálni az egyetemet, illetve leegyszerűsítették nekem a teljes jelentkezési folyamatot. A szükséges dokumentumok átadása után a teljes jelentkezést Ők intézték tanácsadással kiegészítve, ami rendkívül kényelmes volt nekem, hiszen az elsőre ijesztően soknak tűnő jelentkezési folyamat így lecsökkent pár rugalmas találkozóra és e-mail váltásra. Ráadásul mindezt ingyen, amiért a konkurens cégek akár 500.000 forintot is elkértek volna.

Milyen az itthoni oktatási rendszertől eltérő dolgokat tapasztaltál?

Közismert, hogy az angliai oktatási rendszer más az otthonihoz képest, azonban nem pontosan tudtam elképzelni, hogy ez mit is jelenthet amíg bele nem csöppentem. A „más” egy igazán leíró szó, ha valaki végigjárta mindkét rendszert. A szakomon a tárgyak többsége csoportmunka volt, és a beadandókat is inkább nagyobb projekteknek tudnám nevezni, mintsem az otthonit jól leíró beadandónak. A projektek az esetek többségében szinte végtelenítve voltak, a diákokon múlt, hogy mennyi kreatív ötletet tesznek bele egy projektbe és azt milyen minőségben tudják teljesíteni. Ezentúl a feladatok kihívásai nem számolások nehézségében és halmozásában merült ki, hanem a rengeteg szempont lehető legmegfelelőbb kidolgozásában. Mindezek legnagyobb előnyét a munkakeresés alatti interjúzások során tapasztaltam meg. Mikor korábbi tapasztalataim kerültek szóba, bár volt már 1,5 éves szakmai tapasztalatom, előszeretettel kérdeztek az akadémiai hátteremről is. Az alapképzésemből összesen 1 olyan komoly projektet tudtam felemlíteni, amik versenyezhettek a Birminghamben kidolgozottakkal. Az itteni projektek sokkal jobban megállják a helyüket a való életben, sokkal szerteágazóbb problémákkal találja szemben magát az ember a megoldásuk alatt, és azt is mindig pozitívan véleményezték az interjúztatók ha elmondtam, hogy mindezt csapatban végeztük és a csapat/projekt vezetésében fontos szerepem volt.

Milyen munkalehetőségek adódnak egy nemzetközi hallgatónak, aki munkát keres?

A munkáltatók egyaránt nyitottak a nemzetközi hallgatókra kis- és multinacionális vállalkozásoknál is, azonban azt érdemes tudni, hogy a verseny itt sokkal nagyobb mint az otthon tapasztalható. A nagy vállalkozásokhoz egy-egy friss diplomás pozícióra akár több ezren is jelentkezhetnek, ezért nagyon fontos, hogy tisztában legyünk az erősségeinkkel és azokra a pozíciókra jelentkezzünk, amelyekre ezek és a korábbi tapasztalataink is a legalkalmasabbá tesznek. Az angliai egyetemi alapképzésbe 1 év szakmai tapasztalat van beleépítve szemben a magyarországi 6-12 héttel, ezért nagyon fontos, hogy akár már otthon, vagy itt kint, a lehető leghamarabb kezdjük el építeni a szakmai karrierünket, hogy nemzetközi szinten is fenntartsuk versenyképességünket. Középméretű vállalkozásoknál már nem feltétlenül találkozunk ekkora versennyel, de itt is fontos, hogy valahogy kiemelkedjünk a többi jelentkező közül. Ezenkívül az is fontos, hogy magabiztosan tudjon kommunikálni angolul a jelentkező. Nem ellenőrzi senki, hogy minden mondat helyes szórendbe van-e téve, viszont fontos, hogy ne hátráltassa a jelentkezőt a kommunikációban az, hogy nem az angol az anyanyelve.

Milyen szálláslehetőségek vannak, mennyivel drágább a kollégium?

Három lehetőség közül választhatunk, ha Angliában szeretnénk tanulni: az egyetem hivatalos kollégiumai, úgynevezett független kollégiumok, illetve az albérletek közül. Mindhárom kategórián belül változatosak az árak elhelyezkedéstől és minőségtől függően, de általában az egyetem hivatalos kollégiuma jön ki a legtöbbre úgy, hogy az elhelyezkedésen túl sokszor semmi más pozitívumot nem tudnak felmutatni. Előnye a független és nem független kollégiumoknak, hogy szinte semmilyen nehézséggel nem jár a bekerülés, ki kell választani a fizetési módot és akár otthonról is lefoglalhatóak fél évvel előre is. Az albérlet keresése ezzel szemben több nehézséggel jár, hiszen minden esetben csak akkor lehet kibérelni egy lakást/szobát, ha azt személyesen megnézte a bérlő. Ez természetesen a kollégiumoknál sem árt. Egy szoba bérlése albérletben a hivatalos kollégium szobákhoz képest akár feleannyiba is kerülhet, az egyetemtől séta távolságban is. Ha albérletben gondolkodna valaki, azt javasolnám, hogy pár héttel az iskola kezdés előtt utazzon ki Angliába, legjobb ha már az érkezés napjára otthonról egyeztet pár lakás/szoba látogatást, így a lehető leghamarabb elintézhető és nem kell azon aggódni, hogy lesz-e hol megszállni a szemeszter alatt. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy augusztus-szeptemberben minden diák albérletet keres általában, ezért érdemes időben elkezdeni foglalkozni a kérdéssel.

Milyen szabadidős tevékenységeket ajánlasz, illetve segít-e az egyetem ennek a szervezésében?

Az egyetemen rengeteg szabadidős tevékenységet találni, ehhez gyakran szerveznek is állásbörzékhez hasonló kiállításokat, ahol minden terület képviselheti magát. Vannak közösségek focistáknak, futóknak, drón- és formula autó építőknek, táncosoknak, zenészeknek, túrázóknak vagy akár különböző kultúrákat, vallásokat gyakorlóknak is. A szemeszter első-második hetén szervezett, úgynevezett „Society Fair”-en mindenki megtalálhatja a magának tetsző tevékenységet.

Milyen tanulmányi vagy karrier segítséget biztosít az egyetem?

Egyrészt minden diák kap egy személyes mentort, akivel találkozhatnak és beszélhetnek a diákok a tanulmányi problémákról, lehetőségekről bármilyen kérdésben. Továbbá az otthoni tanárokkal szemben, az itteni oktatók sokkal elérhetőbbek e-mail-en vagy akár személyesen is. Így ha valakinek kérdése akad, csak kopogtatni kell és jobb esetben azonnal fogadják a diákot, ha épp nem, akkor is egy közeli időpontottal lehet távozni. Ettől függetlenül természetesen mindig az a legjobb módszer, ha emailen keresztül kezdeményezzük azt a találkozót. Ezenkívül az egyetem szolgáltatásai között megtalálható diákmunka közvetítés, jóléti és stresszkezelési tanácsadás, karrier tanácsadás, ahol személyesen át lehet nézetni az önéletrajzunkat egy szakmabelivel, illetve interjúra való felkészülésben is segítenek előre egyeztetett, személyre szabott próbainterjúkkal.

Milyen egyéb vizsgák eredményeit kellett bemutatnod a felvételihez?

A mesterképzéshez az alapképzéses diplomámat, tanulmányi jegyeimet, IELTS nyelvvizsga eredményemet, akadémiai és szakmai referenciát illetve egy motivációs levelet kellett elküldenem.

Hogy érzed magad a szakon és a városban?

Nagyon jól érzem magam a szakon, rengeteg különböző embert ismertem meg a világ számos országából, akikkel biztosan fogom tartani a kapcsolatot a diploma megszerzése után is. A városban már teljesen otthonosan érzem magam, az angol nyelv használata természetessé vált bármely közegben, illetve Birminghamnek meg van az az előnye számomra, hogy a belváros nagyvárosi élményt nyújt, amit én nagyon hiányoltam volna máshol, de a külvárosban megmaradt a kisvárosi hangulata, így egyikről sem kellett lemondanom.